مواردی برای حفظ سلامتی هنگام کار با کامپیوتر

مواردی برای حفظ سلامتی هنگام کار با کامپیوتر

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراگیری آن روزانه حداقل با تعدادی از این وسایل در ارتباطیم. بسیاری از ما عمده ساعات خود را با موبایل، لپتاپ یا کامپیوتر صرف می کنیم و اگر از آن ها به طور صحیح استفاده نکنیم ممکن است دچار مشکلات زیان باری شویم. در این مطلب به مواردی برای استفاده صحیح از رایانه (کامپیوتر) می پردازیم.

رایانه ها عضو جدا ناپذیری از زندگی ما هستند. اگر چه گوشی های هوشمند بخش زیادی از نیاز های ما را برطرف می کنند اما هنوز قدرت پردازشی لازم و بسیاری از امکانات رایانه ها را ندارند و مطمئنا برای بسیاری از کارها هنوز رایانه ها بهترین گزینه هستند؛ تعدادی از افراد ساعاتی از شبانه روز خود را برای مطالعه، بازی ، کار و…. با رایانه می گذرانند و بسیاری از ما نیز جزو این دسته هستیم پس بهتر است نحوه صحیح و اصولی استفاده از رایانه ها را برای حفظ سلامتی خود یاد بگیریم.

محیط کار و تجهیزات

یکی از مهمترین عوامل برای حفظ سلامتی هنگام کار با رایانه آماده سازی محیطی مناسب و تهیه تجهیزات با کیفیت است. محیط کار باید دارای تهویه مناسب و نور کافی باشد.همچنین باید از میز، صندلی، نمایشگر، موس و کیبورد مناسب استفاده کرد.برای انتخاب میز و صندلی مناسب نمیتوان استانداردی دقیق برای همه افراد مشخص کرد و با توجه به قد برای هر فرد مقداری متفاوت است اما میتوان نسبت به اصول کلی میز و صندلی مناسبی برای خود خریداری کنیم. میز باید به صورتی باشد که نمایشگر اندکی پایین تر از چشم ها قرار بگیرد و صندلی هم باید دارای انحنا باشد تا ستون فقرات آسیب نبیند. سعی کنید صندلی هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع بگیرید تا برای تمام اعضای خانواده و محل کار مناسب باشد. اگر تایپیست هستید حتما از کیبورد های مناسب استفاده کنید تا در آینده دچار مشکلات در انگشت ها نشوید.

با اندکی هزینه بیشتر می شود میز، صندلی، کیبورد و موس استاندارد تهیه کرد که این هزینه در مقابل حفظ سلامتی تان بسیار ناچیز است.

نحوه صحیح نشستن

پس از تهیه وسایل مناسب باید اصول صحیح نشستن را رعایت کرد.

اصول صحیح نشستن :

  • زاویه آرنج باید 90 درجه باشد
  • نمایشگر باید در فاصله ای به اندازه یک دست کشیده قرار بگیرد
  • موس باید به صورت افقی قرار گیرد و زاویه ای با میز نداشته باشد
  • کیبورد را در جای مناسب قرار دهید به صورتی که همانند موس به صورت افقی قرار بگیرد
  • سعی کنید تنها با دست موس را تکان دهید و از مچ و ساعد استفاده نکنید
  • مچ را ثابت نگهدارید و تنها از انگشتان برای تایپ استفاده کنید ( تایپ ده انگشتی )
  • به صندلی تکیه داده و قوز نکنید
  • کف پا ها را روی زمین قرار دهید یا از استندی برای قرارگیری پاها استفاده کنید

تنظیم روشنایی

برای حفظ سلامتی چشم ها تنظیم نور محیط و نمایشگر مهم است. به صورتی که نور محیط نباید مستقیم به نمایشگر بتابد چون انعکاس نور باعث اذیت شدن چشم می شود. سعی کنید تابش نور لامپ یا پنجره به صورت مستقیم در نمایشگر نباشد. همچنین اگر نور محیط کم باشد باعث ایجاد فشار برای چشم ها می شود.
نور نمایشگر هم باید به اندازه ای باشد که نه چشم ها را اذیت کند نه این که آنقدر کم باشد که جزئیات به خوبی دیده نشود.

برای تنظیم نور نمایشگر در ویندوز 10 از این مسیر استفاده کنید :

ابتدا در منو استارت Setting/System/Display را باز کرده و سپس از قسمت Brightness and Color نور صفحه نمایش را تنظیم کنید.

خیره شدن به نمایشگر

خیره شدن به صفحه نمایش مخصوصا زمانی که مطلب یا تصویری زیبا می بینیم عادت بیشتر ما است. اما خیره شدن به صفحه نمایش میتواند اثرات مخربی برای چشم ها داشته باشد و می تواند باعث بروز عارضه سی وی اس شود. این عارضه هنگام استفاده مداوم از رایانه پدید می آید که نشانه های آن شامل خشکی چشم، سوزش و خستگی چشم ، سردرد و ریزش اشک است. خیلی از ما زمانی که که به نمایشگر خیره می شویم برای مدت زیادی پلک نمی زنیم و این کار باعث خشکی چشم می شود و رفته رفته باعث آسیب دیدن چشم ها می شود. همواره باید هنگام کار با رایانه پلک زد تا از خشکی چشم ها جلوگیری شود. شاید در ابتدا این کار برایمان سخت باشد و فراموش کنیم اما باید با یادآوری روزانه این عادت را در خود ایجاد کنیم که حین کار با رایانه پلک زدن را فراموش نکنیم.
یکی دیگر از ضرر های استفاده طولانی مدت از رایانه بروز نزدیک بینی در چشم ها است. وقتی که مدت زمان زیادی را به فاصله نزدیک نگاه می کنیم به اصطلاح چشم تنبل می شود و با گذشت زمان چشم به نزدیک بینی عادت می کند و فاصله های دور را تار می بیند.

برای پیشگیری از این مشکل موارد زیر را رعایت کنید :

  • هر 20 الی 30 دقیقه به خود استراحت دهید و به نقطه ای دور خیره شوید
  • سعی کنید مدت زمان کار مداوم با رایانه زیاد نباشد
  • هر از چند گاهی به طبیعت بروید تا چشم ها به فواصل دور عادت کند و ضعیف نشود

استراحت

بیشتر افراد زمانی که درگیر کار یا بازی هستند مدت زمان زیادی جلوی رایانه می نشینند و گذر زمان را حس نمی کنند. برای پیشگیری از بیماری هایی که هنگام کار با رایانه به وجود می آیند سعی کنید پس از مدتی کار به خود استراحت دهید. منظور از استراحت این نیست که گوشی را بدست بگیرید و درگیر شبکه های اجتماعی شوید؛ برای زمانی کوتاه از تکنولوژی فاصله بگیرید و سعی کنید کمی راه بروید، آب بنوشید و هوای تازه تنفس کنید و ذهن خود را برای چند لحظه خالی کنید و بعد از بدست آوردن آرامش دوباره به کار خود برگردید.

زندگی کنید

در نهایت کار، پول یا بازی تنها بخشی از زندگی شماست و سلامتی شما خیلی با اهمیت تر و با ارزش تر است. با رعایت کردن نکاتی کوچک میتوان سلامتی را حفظ کرد و تا سال های انتهایی عمر با تندرستی زندگی کرد و در کنار آن به کار پرداخت؛ قسمتی از برنامه روزانه خود را دور از تکنولوژی قرار دهید تا کمی فکرتان از این شلوغی خالی شود و این را بدانید که تکنولوژی ابزاری است برای زندگی بهتر نه این که عاملی برای درگیری ذهنی و صلب آرامش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی ژاهین

سلام ! سوالی دارید؟

×